Pakketreizen Noorwegen

Wat is een pakketreis?

Een aangeboden product is een pakketreis wanneer minimaal twee van de hieronder beschreven reisdiensten in combinatie aan reizigers worden aangeboden en dit product meer dan 24 uur beslaat of een overnachting bevat:

  • Personenvervoer (vliegtuig, trein, boot, …) ;
  • Accommodatie (hotel, vakantiewoning, …);
  • Verhuur van auto’s of andere motorvoertuigen;
  • Overige toeristische diensten (toegangskaart evenement, excursies, attractie, verhuur van fiets/boot/sportuitrusting, …).

Wanneer minimaal twee van deze reisdiensten gecombineerd worden dan is er sprake van een pakketreis. Wanneer hierbij één van de eerste drie reisdiensten gecombineerd wordt met een overige toeristische dienst, dan is er sprake van een pakketreis indien de toeristische dienst aan één van de volgende regels voldoet:

  • De kosten van de toeristische dienst bedragen minimaal 25% van de totaalprijs.
  • Bijvoorbeeld: U koopt bij een attractiepark een toegangskaart voor 2 dagen (kosten 100 euro) met daarbij een overnachting (kosten 150 euro).
  • De toeristische dienst is een essentieel kenmerk van de pakketreis. Bijvoorbeeld: een geboekte accommodatie om een voetbalwedstrijd bij te wonen.
  • De toeristische dienst wordt aangeprezen als een essentieel kenmerk van de pakketreis.

Er zijn ruwweg 6 manieren waarop een pakketreis tot stand kan komen. Er is sprake van een pakketreis wanneer twee of meer reisdiensten:

  • worden gecombineerd door één toeristische ondernemer;
  • afzonderlijk worden afgesloten, maar wel worden gekocht bij één verkooppunt, dus binnen hetzelfde boekingsproces;
  • gefactureerd worden onder een totaalprijs;
  • aangeboden worden onder de term ‘pakketreis’ of een gelijkaardige benaming;
  • na het afzonderlijk afsluiten alsnog gecombineerd worden;
  • worden gekocht van verschillende organisatoren via onderling verbonden boekingsprocedures. De boekingsgegevens worden hierbij overgedragen naar andere organisatoren waarmee binnen 24 uur ook een overeenkomst wordt gesloten.

Sinds 1 juli 2018 is de vernieuwde Richtlijn Pakketreizen van kracht. Dit houdt in dat een organisator voor alle pakketreizen die hij sinsdien verkoopt moet voldoen aan de vernieuwde wet op de reisovereenkomst. De EU-pakketreizenrichtlijn probeert de rechten van vakantiegangers te verbeteren door in te spelen op de veranderingen die zich als gevolg van internet op de reismarkt hebben voorgedaan. Reizen die op verzoek van de consument worden samengesteld, krijgen dankzij de richtlijn dezelfde bescherming als de traditionele pakketreizen die door touroperators en reisbureaus worden aangeboden. Uw 10 rechten wanneer u een kant-en-klare vakantie koopt:

  1. U krijgt alle informatie voordat u het contract ondertekent
  2. U hebt steeds te maken met één partij die verantwoordelijk is voor de correcte uitvoering van alle onderdelen van het pakket
  3. U krijgt een noodnummer dat u kunt bellen als er iets misgaat
  4. U kunt uw reservering aan iemand anders overdragen als u niet kunt gaan
  5. De prijs van uw reis kan niet meer worden gewijzigd indien u binnen 20 dagen vertrekt
  6. U kunt het contract annuleren en uw geld terugkrijgen indien een essentieel onderdeel van uw pakket veranderd is
  7. U kunt uw geld terugkrijgen en vaak daarnaast nog een schadeloosstelling ontvangen als uw reis voor uw vertrek door de touroperator wordt geannuleerd
  8. Als bepaalde diensten niet beschikbaar blijken, moet u kosteloos een alternatief worden aangeboden zodat u uw vakantie kunt voortzetten
  9. Bij problemen krijgt u meteen hulp
  10. Als uw touroperator failliet gaat, krijgt u uw geld terug en als uw reis al begonnen is, wordt u naar huis gebracht

Hieronder treft u enkele aanbieders die vaak ook pakketreizen naar Noorwegen aanbieden: