Flåmsbana

Flåmsbana Noorwegen
Flåmsbana Noorwegen

De Flåm-spoorweg, of Flåmsbana, is misschien wel een van de mooiste en leukste treinritten ter wereld en is in de loop der jaren steeds populairder geworden.

Toeristen uit de hele wereld bezoeken Noorwegen om deze treinrit te ervaren, een zeer populaire attractie tussen de Sognefjord en de Hardangervidda. De fantastische Flåm-spoorlijn voert je van het Myrdal-station in de hoge bergen, door de Flåm-vallei naar de oevers van het Aurlandsfjord en het Flåm-station; in totaal een 20 km lange treinrit.

De aanleg van deze spoorweg begon in 1924 en de spoorweg ging uiteindelijk open in 1940. De Flåm-spoorlijn is een van ’s werelds steilste tracés, gebouwd met normaal spoor. Bijna 80% van het tracé heeft een hellingspercentage van 55%. De tunnels en de rest van het slingerende tracé vormen een indrukwekkend stuk engineering.  De schilderachtige omgeving is onvergetelijk met ruige bergen en schilderachtige natuur, met besneeuwde bergtoppen, indrukwekkende watervallen en afgelegen boerderijen, hoog in de bergen. Verderop in de Flåm vallei komt de schoonheid van de Aurlandsfjord goed tot haar recht; dit is een arm van de majestueuze Sognefjord – ’s werelds langste fjord.

De Flåm-spoorlijn werd uitgeroepen tot één van ’s werelds 25 mooiste treinritten door “The Society of International Railway”. Het “National Geographic Traveler Magazine” noemde de Flåm-spoorlijn op hun lijst van de tien mooiste treinritten in Europa en de “Lonely Planet-Traveller” riep de spoorlijn uit tot “De beste treinrit ter wereld”.

Flåmsbana-museum
In het Flåm spoorwegmuseum ziet u hoe de bouw van een van Europa’s steilste rail tracés is aangepakt, de technische ontwikkeling gedurende de aanleg en de mensen die dit mogelijk maakten. Het museum toont een authentieke El 9-locomotief met verschillende historische items, tekst, foto’s en audio. Je kunt hier de reis met de Flåm-spoorweg ook ervaren in de bioscoop.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *