Provincie Nordland, Noorwegen

De provincie Nordland is een van de 19 provincies in Noorwegen met een oppervlakte van 38.463 km2 en een bevolking van ongeveer 241.682.

Belangrijkste industrieën zijn visserij, landbouw, industrie, handel en commercie, openbare diensten. Het Lofoten -visseizoen, overvloedige visserij op kabeljauw (klaar om te paaien) van Lofoten in januari april, wat de basis vormt voor de export van visproducten.

Ongeacht de tijd van het jaar dat u bezoekt – met de mystieke Middernachtzon, een spectaculair onweer of het magische Noorderlicht. De poolnacht vindt plaats wanneer de nacht langer dan 24 uur duurt. Dit gebeurt alleen binnen de poolcirkels.

De overgang van Noord-Trøndelag naar Nordland is het meest opvallend in de bergformaties. De ronde vormen van de bergen van Noord-Trøndelag maakten plaats voor de alpine bergen van Nordland die bijna verticaal duiken van met sneeuw bedekte toppen in de spiegelende fjord . Deze overgang wordt benadrukt door de ongelooflijke scherenformatie voor de kust. De Helgelandkust, van Trøndelag tot Bodø in het noorden, heeft meer dan 57.000 km kustlijn. Het prachtige landschap, met unieke bergformaties, heeft sinds de oudheid aanleiding gegeven tot mythen en legendes die vandaag de dag nog steeds springlevend zijn.

Rijke visgronden vormden de basis voor de vestiging op de eilanden ver in zee. De boot was het enige vervoermiddel voor de eilandbewoners, of het nu voor werk of vrije tijd was. Tegenwoordig hoeven vissers niet meer naar de visgronden te roeien, maar er is nog steeds een bloeiende gemeenschap vlak bij de monding van de fjord. De strijd tegen de elementen heeft de mensen vastberaden en misschien een beetje roekeloos gemaakt. Noord-Noren staan ​​bekend om hun openheid en humor.

Elke Provincie is verdeeld in verschillende gemeenten. Voor de provincie Nordland vindt u de gemeenten hieronder. Onder de lijst een korte beschrijving van de toeristische hoogtepunten van de provincie.

  • Andøy
  • Ballangen
  • Beiarn
  • Bindal
  • Bodø
  • Brønnøy
  • Dønna
  • Evenes
  • Fauske
  • Flakstad
  • Gildeskål
  • Grane
  • Hadsel
  • Hamarøy
  • Hattfjelldal
  • Hemnes
  • Herøy
  • Leirfjord
  • Lurøy
  • Lødingen
  • Meløy
  • Moskenes
  • Narvik
  • Nesna
  • Rana
  • Rødøy
  • Røst
  • Saltdal
  • Sortland
  • Steigen
  • Sømna
  • Sørfold
  • Tjeldsund
  • Træna
  • Tysfjord
  • Vefsn
  • Vega
  • Vestvågøy
  • Vevelstad
  • Vågan
  • Værøy
  • Øksnes

LOFOTEN
Het totale landoppervlak bedraagt ​​1.227 km². Er wonen ongeveer 25.000 mensen. De afstand over de weg is bijna 170 km van Fiskebøl bij Vesterålen in het noorden tot Å in het zuiden, waar de E10 eindigt. Vanaf Lofotodden, aan de zuidkant van het eiland Moskenesøy, is de vliegafstand meer dan 60 km naar Skomvær, het meest zuidelijke punt van de Lofoten.

Lofoten strekt zich uit als een muur van bergen naar het zuidwesten in de zee. Tussen het vasteland en de “Lofoten Wall” ligt de Vestfjord. Lofoten bestaat uit bergen en pieken, een wijde open oceaan, beschutte inhammen, stukken kustlijn en grote ongerepte gebieden.

Op een heldere dag vanaf Bodø kunt u Lofoten in het noordwesten zien. Deze grote eilandengroep, die zich ver uitstrekt in de Noorse Zee, is een van de populairste toeristische gebieden van Noorwegen. Mensen van over de hele wereld komen hierheen om het wilde landschap te bezoeken en de bloeiende kustcultuur te ervaren . Elk jaar in januari verzamelt een enorme vloot vissersboten zich om hun deel van de verbazingwekkende hoeveelheid kabeljauw te vangen. Lofoten heeft ook een groot aantal kunstenaars geïnspireerd. Knut Hamsun, een van de beroemdste auteurs van Noorwegen, gebruikte de kust van Nordland als decor voor veel van zijn romans.

De hoge bergen langs de kust waren en zijn nog steeds een belemmering voor reizen landinwaarts. Maar in veel opzichten zijn ze ook de basis geweest voor de industrialisatie van de regio. De grote hoogteverschillen boden perfecte omstandigheden voor het benutten van waterkracht. Steden en gemeenschappen zijn ontstaan ​​rond bloeiende industriële bedrijven op basis van deze schone, eindeloze energiebron. De fabriek van Norsk Hydro in Glomfjord exporteert bijvoorbeeld jaarlijks 400.000 ton kunstmest. De moderne aluminiumfabriek in Mosjøen behoort tot de meest efficiënte in zijn soort ter wereld. Verder naar het noorden ligt Mo i Rana, de stad die ontstond rond de Noorse ijzerfabriek (Norsk Jernverk). Tegenwoordig is de handel gevarieerder, maar veel van de nieuwe activiteit vindt zijn oorsprong in de oorspronkelijke industriële omgeving. Overvloedige energievoorzieningen gecombineerd met menselijk vermogen en doorzettingsvermogen hebben welvaart gecreëerd. Salten Verk met zijn ferrosiliciumproductie en de cementfabriek in Kjøpsvik benadrukken deze bewering.

NARVIK
De ijsvrije havens langs de kust zijn van groot belang. Dankzij de warme zeestromingen en de diepe fjorden is de toegankelijkheid uniek. Deze kustgebieden bieden natuurlijke havens voor het ontvangen van goederen over zee uit de hele noordelijke regio. De industrie in Narvik is al tientallen jaren een voorbeeld van samenwerking die grenzen doorbreekt. Erts uit Kiruna in Zweden wordt per spoor via Noorwegen naar Narvik vervoerd, de grootste haven van het land qua verwerkte tonnage.

Landbouw en bosbouw zijn belangrijk voor Nordland, vooral in het zuidelijke deel van de provincie. De kust wordt gedomineerd door melkveehouderij, terwijl er in het binnenland ten zuiden van Svartisen grote gebieden met commerciële sparrenbossen zijn.

ARTIC CIRKEL
Veel toeristen komen naar Nordland om de poolcirkel over te steken . Bezoekers van over de hele wereld zijn gefotografeerd door het monument dat deze magische lijn markeert in het Arctic Circle Centre in Saltfjellet. De poolcirkel kruist de grote gletsjer, Svartisen, en is ook gemarkeerd voor passagiers van de Coastal Steamer om te zien. Samen met de kalksteengrotten in Rana hebben deze attracties de basis gevormd voor een uitgebreide inspanning om een ​​bloeiende toeristenindustrie op te bouwen.

De meeste toeristen volgen de E6, de hoofdroute die Noorwegen in de lengte verbindt. Maar ook op de kustroute RV 17, die start in Trøndelag, neemt het verkeer toe. Met behulp van moderne veerdiensten slingert deze weg tussen idyllische kustplaatsen en biedt de toerist prachtige panoramische uitzichten.

BODØ
Ongeacht welke route u neemt, Bodø is een belangrijk kruispunt en het eindpunt van de Nordland-spoorlijn. De grote, moderne luchthaven van Bodø bedient zowel civiel als militair verkeer en is het centrum van een goed ontwikkeld netwerk van kleinere luchthavens in de provincie. Bodø is het bestuurscentrum van de provincie en is een natuurlijk servicecentrum voor heel Nordland.

Toerisme is een groeiende industrie in het Groene Noordpoolgebied. Dat is geen verrassing – je hoeft alleen maar naar het landschap te kijken. Het is anders, exotisch en vervuilingsvrij. Deze enorm contrasterende regio heeft een lange, opwindende kustlijn en een grote open ruimte. Er zijn geweldige mogelijkheden om ongerepte wildernis te ervaren. Er is al sinds de 19e eeuw veel belangstelling voor avontuurlijke vakanties. Rijke Europeanen, waarvan velen van adellijke afkomst waren, hadden de mogelijkheden van deze regio ontdekt en reisden hierheen om op zalm te vissen en op wilde dieren te jagen. Toch is het pas de laatste decennia dat het toerisme zich echt is gaan ontwikkelen.

De poolcirkel en de Noordkaap werden al vroeg toeristische trekpleisters, en Lofoten en de Helgelandse kust volgden kort daarna. Tegenwoordig is het aantal attracties zo groot geworden dat we een boek nodig hebben in plaats van een brochure om ze recht te doen. Gemeenschappelijk voor het hele gebied is een bewuste poging om de service-industrie te verbeteren: accommodatie, begeleiding, organisatie, kortom alle factoren die belangrijk zijn om een ​​positieve ontwikkeling binnen het toerisme te verzekeren. Ongeacht de plannen is de belangrijkste reden om de Groene Arctis te bezoeken min of meer hetzelfde als voorheen: fantastische natuur en het Noorse karakter.

OLIE
Noorwegen is de afgelopen 25 jaar een belangrijke exporteur van olieproducten geworden. Bekende olie- en gasreserves vertegenwoordigen tussen de 1,5% en 5% van de reserves ter wereld. Deze industrie begon eind jaren 60 in de Noordzee. De activiteiten breidden zich uit langs de kust en tegenwoordig wordt het merendeel van de proefboringen uitgevoerd vanuit Trøndelag noordwaarts. Terwijl 80% van de totale geschatte hulpbronnen in de Noordzee is vastgesteld, zijn de overeenkomstige cijfers voor Midden-Noorwegen en Noord-Noorwegen respectievelijk 33% en 17%. In het Groene Noordpoolgebied beginnen we pas met de winning en kunnen we de toekomst met optimisme tegemoet zien. De vondsten op het Noorse continentale plat bestaan ​​uit zowel olie als gas en het aandeel gas lijkt toe te nemen naarmate we verder naar het noorden reizen. Gas omvat 97% van de bekende reserves in de Barentszzee, maar het is nog te vroeg om te zeggen hoe dit de ontwikkeling in de regio zal beïnvloeden.

Alle aardolievondsten zijn gedaan op het Noorse continentale plat op zee, waardoor aardolie-exploitaties een kustindustrie zijn geworden. Dit heeft geleid tot optimisme en groei, maar het kan ook leiden tot concurrentie met de traditionele kustindustrie. Bovendien kunnen aardolie-activiteiten een ernstig effect hebben op het milieu. We hebben het tenslotte over enkele van ’s werelds rijkste visgronden. Lange, strenge winters vormen ook nieuwe en tot op zekere hoogte onbekende uitdagingen. Een gematigd ontwikkelingsschema en strikte veiligheidsvoorschriften hebben ertoe geleid dat we tot nu toe grote conflicten hebben weten te vermijden.

Langs de kust van Helgeland vormen Brønnøysund en Sandnessjøen samen “Oliebasis Helgeland”. Er wordt hier gewerkt aan de ontwikkeling van een effectieve toeleveringsindustrie. Verder naar het noorden zijn Harstad en Hammerfest gekozen als centra voor olie- en gasoperaties in de meest noordelijke regio.